Blog

Dieta i styl życia w zespole jelita drażliwego (IBS): wytyczne NICE.

by

Narodowy Instytut Zdrowia i Doskonałości Klinicznej Wielkiej Brytanii (National Institute for Health and Care Excellence – NICE), opublikował w 2015 roku zaktualizowane zalecenia dotyczące postępowania diagnostycznego i leczniczego w zespole jelita drażliwego (IBS)1. Szczególne miejsce w zaleceniach NICE zajmują rekomendacje dotyczące odżywiania i modyfikacji stylu życia osób dotkniętych IBS. 

Co według specjalistów z Wielkiej Brytanii ma znaczenie w łagodzeniu objawów zespołu jelita drażliwego? O tym w niniejszym tekście.

Słowa klucze: IBS / Zespół Jelita Drażliwego / Dieta / Styl życia / low FODMAP / Aktywność fizyczna / dzienniczek żywieniowy / konsultacja dietetyczna

Rekomendacje NICE, czyli pierwsza linia postępowania w IBS

Część zaleceń NICE dotyczących diety i stylu życia w IBS opiera się na podstawowych zaleceniach żywieniowych skierowanych do ogólnej populacji. Niemniej, badania potwierdzają, że przestrzeganie tych zaleceń może być skuteczne w łagodzeniu objawów zespołu jelita drażliwego nawet u 40 – 50% badanych2. Zalecenia te mogą więc stanowić pierwszą linię postępowania w IBS.

Poniżej znajdziesz najważniejsze czynniki związane z dietą i stylem życia, na które zwracają uwagę specjaliści z Wielkiej Brytanii.

W ocenie dotychczasowego sposobu odżywiania może pomóc samodzielne prowadzenie dzienniczka żywieniowego lub konsultacja dietetyczna.

Na co warto zwrócić uwagę?

1. Sprawdź czy spożywasz posiłki regularnie, powoli, w spokojnej atmosferze. Dobrze jest znaleźć czas na 4-5 nieobfitych posiłków dziennie, spożywanych o stałych porach.

2. Unikaj pomijania posiłków oraz wydłużania czasu pomiędzy nimi.

3. Upewnij się, że wypijasz przynajmniej 8 szklanek płynów dziennie. Płyny powinny być uzupełniane przede wszystkim w postaci wody, naparów ziołowych oraz napojów niezawierających kofeiny.

4. Upewnij się, że nie spożywasz w nadmiarze kawy oraz herbaty. Spróbuj ograniczyć spożycie tych napojów do max. 3 dziennie.

5. Ogranicz spożycie alkoholu oraz napojów alkoholowych.

6. Jeśli Twoja dieta jest szczególnie bogata w błonnik pomocne może okazać się ograniczenie spożycia takich produktów jak: pełnoziarniste pieczywo, wypieki z razowych mąk, nieprzetworzone zboża.

7. Jeśli cierpisz z powodu wzdęć spróbuj zmniejszyć ilość skrobi opornej w diecie (występuje np. w odgrzewanych lub zimnych ziemniakach, makaronach). Taka skrobia jest oporna na trawienie, ulega procesom fermentacyjnym w jelicie grubym nasilając wzdęcia oraz gazy.

8. Upewnij się, że nie spożywasz w nadmiarze owoców (są często źródłem fruktozy, sorbitolu). Związki te mogą nasilać biegunki i wzdęcia. Spróbuj ograniczyć spożycie owoców  do 3 x 80g/dobę.

9. Upewnij się czy nie spożywasz zbyt często produktów zawierających sztuczne substancje słodzące (np. lizaki, gumy do żucia, napoje gazowane, produkty dla diabetyków lub dietetyczne). Mogą nasilać wzdęcia oraz biegunki.

10. Unikaj spożywania produktów zawierających znaczne ilości błonnika nierozpuszczalnego (np. otrębów pszennych). Jeśli w diecie brakuje błonnika, uzupełniaj go produktami zawierającymi błonnik rozpuszczalny, np. płatkami owsianymi, siemieniem lnianym.

Więcej o błonniku dowiesz się z tego tekstu! – kliknij!

11. Jeśli decydujesz się na probiotykoterapię, staraj się przyjmować jeden probiotyk przez przynajmniej 4 tygodnie, obserwując występujące dolegliwości i oceniając jego skuteczność.

12. Upewnij się, czy na co dzień jesteś osobą dostatecznie aktywną fizycznie. Jeśli brakuje Ci ruchu, staraj się zwiększać swoją aktywność. Uwaga – nadmierny, intensywny wysiłek fizyczny może zwiększać dolegliwości związane z IBS.

13. Jeśli objawy IBS utrzymują się mimo przestrzegania ogólnych zaleceń dietetycznych i tych związanych ze stylem życia, warto rozważyć inne interwencje dietetyczne, w tym dietę low FODMAP. Do tej pory przeprowadzone badania dowiodły, że dieta low FODMAP (więcej o diecie przeczytasz tutaj) wykazuje wyższą skuteczność w łagodzeniu objawów IBS niż przestrzeganie podstawowych zaleceń dietetycznych rekomendowanych przez NICE1,3.

Najważniejsze jest podejście indywidualne

Przyglądanie się swoim zwyczajom żywieniowym i wprowadzanie nawet małych zmian w oparciu o ogólne rekomendacje może przynosić ulgę. Warto próbować. 

Skuteczna dietoterapia może jednak wymagać przeprowadzenia bardzo szczegółowego wywiadu dietetycznego (ma on zawsze miejsce podczas konsultacji dietetycznej) a następnie zindywidualizowanego podejścia dietetycznego dopasowanego do konkretnego przypadku.  Warto w takiej sytuacji skorzystać z pomocy.

Zapraszam do konsultacji!

Piśmiennictwo

  1.  Irritable bowel syndrome in adults: diagnosis and management. NICE Clinical Guidelines, No. 61,  National Institute for Health and Care Excellence (UK); 2008 Feb 23.
  2. Eswaran, SL. i wsp., A Randomized Controlled Trial Comparing the Low FODMAP Diet vs. Modified NICE Guidelines in US Adults with IBS-D. Am J Gastroenterol. 2016 Dec;111(12):1824-1832.
  3. Werland, M. i wsp., Irritable Bowel Syndrome and Dietary Interventions. Gastroenterology & Hepatology Volume 15, Issue 1 January 2019, 17.
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Dieta low - FODMAPInformator dla Pacjentów wraz z przykładowym jadłospisem

Dieta low - FODMAP stanowi ważny element dieterapii Zespołu Jelita Drażliwego.

Skontaktuj się ze mną, aby otrzymać darmowy informator dla Pacjentów wraz z przykładowym jadłospisem!

    0
    Zainteresował Cię wpis? Zostaw komentarz!x
    ()
    x