Blog

Najnowsze zalecenia zdrowego żywienia 2020!

by
Podczas V Narodowego Kongresu Żywieniowego zaprezentowane zostały najnowsze Zalecenia Zdrowego Żywienia. Żegnamy się z Piramidą Żywieniową na rzecz Zdrowego Talerza. Zaczynamy też na poważniej traktować dietę jako ratunek nie tylko dla zdrowia Polaków, ale także naszej planety. Co znalazło się w najnowszych zaleceniach? O tym w tekście!
 

Słowa klucze: Zalecenia żywieniowe 2020 / dieta dla planety / zdrowie Polaków / dieta roślinna / zdrowy talerz / Narodowy Kongres Żywieniowy

Jeszcze nie tak dawno mieliśmy całkiem poważny powód do dumy. Od 1991 sukcesywnie wydłużała się długość życia Polaków i Polek. W ciągu zaledwie 26 lat długość życia mężczyzn wydłużyła się o 8 lat a kobiet o prawie 7 lat. Niestety, w ostatnim czasie obserwuje się wyhamowanie tego trendu.

Co więcej, na tle mieszkańców UE, cały czas wypadamy dość blado. Przeciętny mieszkaniec UE żyje o 5 lat dłużej niż Polak. Jeśli dodamy do tego dane dotyczące nadwagi i otyłości – w Polsce zbyt wysoka masa ciała dotyczy już 69% mężczyzn oraz 57% kobiet, a także wrodzoną niechęć do aktywności fizycznej – aż 56% Polaków nie uprawia sportu w ogóle, rysuje nam się obrazek człowieka… w tarapatach.

Sytuacji nie poprawia fakt, że ten człowiek (a dokładnie Polak) w tarapatach wciąż nie bardzo rozumie w czym rzecz i co mu właściwie przeszkadza żyć w zdrowiu. Badania w Polsce pokazują, że zaledwie 16,8% uważa, że wina może leżeć po stronie złej diety, a 19% badanych wskazuje jako ryzyko utraty zdrowia brak aktywności fizycznej.

Szukamy natomiast ratunku w wyszukanych dietach, głodówkach, suplementach (rynek wart jest już ok 5 mld złotych).

A prawda jest taka, że wciąż nie zadbaliśmy o podstawy. Obecnie plasujemy się na ponurym 24 miejscu na 28 krajów pod względem spożycia warzyw i owoców. Jemy ich o 42% mniej niż przeciętny Europejczyk z UE! Na dodatek dużo pijemy alkoholu, wciąż dużo palimy i nie ruszamy się. Mamy nad czym pracować.

W zadbaniu o zdrowie mają pomóc nam najnowsze zalecenia zdrowego żywienia opracowane przez Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego.

Zdrowy talerz, a co na nim?

Piramida żywieniowa przez wiele lat służyła rozpowszechnianiu wiedzy z zakresu racjonalnego odżywiania, zarówno w Polsce jak i na świecie. Niestety, z wielu powodów nie spełniała swojej funkcji. Od teraz zostaje więc zastąpiona zdrowym talerzem, który w przejrzysty i zrozumiały sposób ma wyjaśnić jak właściwie powinniśmy się odżywiać by pomóc sobie i przy okazji zadbać o naszą planetę.

Co powinno znaleźć się na zdrowym talerzu?
 
WARZYWA I OWOCE
 
Zgodnie z najnowszymi rekomendacjami, podstawę naszej diety powinny stanowić warzywa i owoce. Powinny one stanowić połowę posiłku (zajmować połowę talerza). Wiele badań dotychczas potwierdziło ważną rolę warzyw i owoców w prewencji wielu chorób cywilizacyjnych, w tym nadwagi, otyłości czy chorób układu krążenia.
 
Powinniśmy dziennie spożywać minimum 400g warzyw oraz owoców, z przewagą warzyw. W przypadku, gdy spożywamy np. 5 posiłków dziennie, porcja warzyw i/lub owoców może ważyć ok. 80g. To łatwa do zapamiętania matematyka, która może ułatwić nam planowanie i bilansowanie posiłków.
 
PEŁNOZIARNISTE PRODUKTY ZBOŻOWE
 
W zdrowej, racjonalnej i dobrze zbilansowanej diecie, powinny znaleźć się produkty zbożowe z pełnego ziarna, takie jak płatki, kasze gruboziarniste, pełnoziarniste makarony, pieczywo z nieoczyszczonych mąk i to one powinny stanowić podstawowe źródło węglowodanów złożonych oraz błonnika pokarmowego. Produkty te zajmują ¼ zdrowego talerza.

 

MIĘSO, RYBY, JAJA, NASIONA ROŚLIN STRĄCZKOWYCH, NABIAŁ

W racjonalnej, dobrze zbilansowanej diecie, nie może zabraknąć dobrych źródeł białka. Zaliczono do nich chude gatunkowo mięso drobiowe, ryby (w tym ryby morskie), jaja, nasiona roślin strączkowych oraz mleko i naturalnie niskotłuszczowe przetwory mleczne (jogurty, maślanki, kefiry, twarogi). Dodatkowo, dieta powinna być wzbogacona o oleje roślinne (oliwa z oliwek, olej rzepakowy), a także orzechy, nasiona i pestki. Ta grupa produktów powinna zajmować ¼ zdrowego talerza.

Nowe zalecenia żywieniowe - co ma największe znaczenie?

Talerz zdrowego odżywiania został uzupełniony o 3 kategorie zaleceń żywieniowych (jedz więcej / jedz mniej / zamień), wraz z oceną ich znaczenia w kontekście wpływu na zdrowie człowieka – ocena oparta została na aktualnych wynikach badań naukowych.

Dodatkowo, uzupełnieniem do powyższych zaleceń zdrowego żywienia jest materiał instruktażowy, który pokazuje jak w 3 krokach wdrożyć poszczególne zalecenia żywieniowe.

Nowe, pełne zalecenia do pobrania: tutaj.

zalecenia-zdrowego-żywienia-PZH
Źródło: Biuletyn V Narodowego Kongresu Żywieniowego - materiały z konferencji.

Podsumowanie

Nie ulega wątpliwości, że nadszedł czas, byśmy jeszcze raz przyjrzeli się naszym nawykom żywieniowym. Wprowadzenie kilku zmian w diecie może zwiększyć naszą szansę na poprawę zdrowia.

Jestem ciekaw czy zdrowy talerz w tej nowej, polskiej odsłonie jest dla Was dostatecznie czytelny?

Piśmiennictwo

  1. Dieta dla zdrowia i planety. Jaka powinna być dieta przyszłości? V Narodowy Kongres Żywieniowy. Biuletyn. 2020.
  2.  Wojtyniak B., Goryński P. red.: Sytuacja zdrowotna ludności Polski i jej uwarunkowania. Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny. Warszawa, 2018.
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Dieta low - FODMAPInformator dla Pacjentów wraz z przykładowym jadłospisem

Dieta low - FODMAP stanowi ważny element dieterapii Zespołu Jelita Drażliwego.

Skontaktuj się ze mną, aby otrzymać darmowy informator dla Pacjentów wraz z przykładowym jadłospisem!

    0
    Zainteresował Cię wpis? Zostaw komentarz!x
    ()
    x